هر ساله در تولیدات صنایع مختلف دنیا اتفاقات و پیشرفت های قالب توجهی اتفاق می افتد. صنایع تولیدی موتورهای سنگین نیز هر ساله شاهد پیشرفت های چشمگیری است. موتورهای کراس امسال با مدلهای جدید، طراحیهای مجدد و بهروزرسانیها عمیق است. تقریباً تمام مدلهای ۲۰۲۳ KTM و Husqvarna جدید هستند و بهروزرسانیهای قابل توجهی در برخی از مدلهای یاماها، هوندا و کاوازاکی نیز وجود دارد. در این مقاله با ۱۵ پرچمدار این حوزه آشنا خواهیم شد.
موتور کراس GASGAS MC450F
برای سال ۲۰۲۳، GasGas جزیره ای از آشنایی در دریای متلاطم تغییرات است که سایر تولیدکنندگان در گروه تحرک Pierer را احاطه کرده است. در حالی که دوچرخه های MX KTM و Husqvarna دستخوش تغییرات کامل شده اند، GasGas MC450F بدون تغییر باقی مانده است. هنوز هم همان قاب فولادی را دارد که برای KTM 450SX-F 2018 توسعه داده شد، که از ابتدا محبوب بوده است. مدل های GasGas دارای MSRP کمتری نسبت به همتایان KTM و هاسکی خود هستند.
موتور کراس HONDA CRF450RWE
این موتور پرچمدار خط تولید موتورهای کراس هوندا است. CRF450RWE (WE برای “Works Edition”) یک نسخه پریمیوم از مدل استاندارد ۲۰۲۳ است که قبلاً بهروزرسانیهای متعددی برای سال ۲۰۲۳ دارد. WE یک سیستم اگزوز کامل یوشیمورا، یک سرسیلندر پورتدار، یک سبد کلاچ و کاور هینسون، کاشیما و پوشش های تعلیق اکسید تیتانیوم، D.I.D. رینگهای DirtStar LT-X و لیست بلندبالایی از ارتقاء لوازم تزئینی، همه و همه در مجموعه این غول هوندا جمع شده است.
موتور کراس HONDA CRF450R
هوندا تغییرات بسیار زیادی در هوندا CRF450R 2021 ایجاد کرد که با نظرات متفاوتی روبرو شد. برای سال ۲۰۲۳، مهندسان به هر موضوعی پاسخ داده اند. قاب و سیستم تعلیق تغییرات زیادی دارند. ورودی، مشخصات بادامک و بدنه دریچه گاز نیز با هدف ارائه انرژی دوستانه تر تغییر کرده است.
موتور کراس HONDA CRF450R-S
دو سال پیش CRF450R-S با قیمتی کمتر از CRF450R استاندارد معرفی شد. اساساً این یک CRF450R 2020 با قیمت کاهش یافته بود. برای سال ۲۰۲۳، این مفهوم ادامه دارد، اما R-S رو به جلو حرکت می کند. این موتور بر اساس هوندا CRF450R 2022 ساخته شده است، بنابراین دارای یک شاسی جدیدتر، یک کلاچ هیدرولیک، یک اگزوز درگاه مرکزی، یک قوطی اگزوز تکی و همه تغییرات دیگری است که در طراحی مجدد بزرگ سال ۲۰۲۱ معرفی شد.
موتور کراس HUSQVARNA FC450
همه مدلهای رقابتی Husqvarna با یک شاسی جدید برای سال ۲۰۲۳ بازطراحی شدند. FC450 جدید دارای چارچوب سفتتر و همچنین بدنه و سیستم تعلیق عقب جدید است. حتی موتور نیز تغییرات گسترده ای دارد و بسته الکترونیکی اکنون شامل Quickshift می شود. برخی از ویژگیهای برجسته هاسکوارنا عبارتند از ارتفاع صندلی کوتاهتر از مدلهای مشابه، زیرفریم/ایرباکس پلی آمید مرکب و فرمان Pro Taper.
موتور کراس KAWASAKI KX450SR
کاوازاکی سال گذشته با KX450SR وارد تجارت نسخه ویژه شد. این یک مدل مسابقه ای حرفه ای است که سیستم تعلیق Showa، گیره های سه گانه Xtrig، سیستم اگزوز Pro Circuit Ti-6، سر پورت شده، پوشش کلاچ Hinson و لیست بلندبالایی از لوازم تزئینی را ارتقا داده است. هسته SR با کلاچ دیسک مخروطی فنری که به صورت هیدرولیکی فعال می شود، بدون تغییر است. نقشه ها هنوز از طریق جفت کننده های الکترونیکی قابل تعویض انتخاب می شوند.
موتور کراس KAWASAKI KX450
KX بزرگ کاوازاکی یک برنده سریال در مسابقه سالانه Dirt Bike “450 Shootout” است، جایی که از زمان معرفی نسخه فعلی در سال ۲۰۱۹ تاکنون شکست نخورده است. این خودرو دارای سیستم تعلیق Showa، یک کلاچ هیدرولیک نیسین و یک موتور بادامک دوگانه با سوپاپ هایی است که از طریق فالوورهای انگشتی عمل می شوند. کاوازاکی دارای ارگوس قابل تنظیم با چهار موقعیت مختلف فرمان و دو ارتفاع مختلف پا است.
موتور کراس KTM ۴۵۰SX-F
KTM 2023 450SX-F نمونه اولیه نسل جدید موتورهای رقابتی KTM و Husqvarna است. قاب ساخته شده برای این دوچرخه اکنون در ۱۲ مدل مختلف در ناوگان ترکیبی اتریش استفاده می شود. این قاب به طور قابل توجهی مستحکم تر است و بدنه جدید و سیستم تعلیق عقب بازطراحی شده را به ارمغان می آورد. سیستم تعلیق جلو همچنان دوشاخه هوای WP Xact با تغییرات جزئی است.
موتور کراس SUZUKI RM-Z450
RMZ450 سوزوکی برای پنجمین فصل متوالی بدون هیچ تغییری وارد سال جدید می شود. این میله ای برای انتقاد سطحی است، به خصوص با توجه به اینکه RM-Z هنوز استارت الکتریکی ندارد. اما، وفاداران سوزوکی خاطرنشان میکنند که این موتور همچنان در بازار رقابتی است و قابلیت اطمینان یک کیک استارتر و سادگی حذف باتری را ارائه میدهد. قیمت آن نیز هزاران کمتر از اکثر ۴۵۰ های دیگر است.
موتور کراس TM MX450Fi
موتورهای TM را در هر گوشه خیابان نمی بینید. این به این دلیل است که آنها در مقادیر محدود در پسارو، ایتالیا، مطابق با استانداردهای دوچرخه کار (works-bike standards) ساخته می شوند. TM MX450Fi دارای یک قاب آلومینیومی با جوش دستی، یک مخزن سوخت واقع در زیر صندلی و یک جعبه هوا در جلو است. شاخک KYB است و کمک فنر عقب در TM تولید می شود. ترمزها Nissin هستند و تمامی قطعات آن با کیفیت هستند.
موتور کراس YAMAHA YZ450F MONSTER ENERGY EDITION
پس از موفقیت Eli Tomac در فصل ۲۰۲۲ Supercross و Motocross در فضای باز، طبیعی است که موجی از Eli-mania وجود داشته باشد. یاماها با نسخه YZ450F Monster Energy Edition فرصتی برای صعود از واگن Eli ارائه می دهد. از قضا، این دوچرخه هیچ شباهتی به دوچرخه ای که او در سال ۲۰۲۲ مسابقه داد، ندارد. سبک تر، باریک تر و کاملاً بازطراحی شده است. با این حال، ظاهر و حال و هوای دوچرخههای مسابقهای توسط تیم Star Yamaha را دارد.
موتور کراس YAMAHA YZ450F
یاماها با تغییراتی در YZ450F 2023 کمی دیوانه شد. این یک شاسی کاملاً جدید و یک موتور عمدتاً جدید دارد. گفته میشود که نتیجه باریکتر، سبکتر و سواری آسانتر است. هنوز هم از همان اجزای سیستم تعلیق KYB استفاده میکند و همچنان از سیستم Power Tuner مبتنی بر Wi-Fi یاماها بهره میبرد که به شما امکان میدهد انتقال برق را با گوشی هوشمند خود تغییر دهید. گفته می شود این سیستم برای سال ۲۰۲۳ به روز شده و کاربر پسندتر است.
موتور کراس YAMAHA YZ250 MONSTER ENERGY EDITION
یاماها با تغییرات گسترده ای برای YZ250 دو زمانه در سال ۲۰۲۲ ما را شگفت زده کرد. نسخه ۲۰۲۳ به طور قابل درک بدون تغییر است، اما در جدیدترین گرافیک Monster Energy به عنوان یک نسخه ویژه موجود است. YZ250 ME Edition دارای پلاستیک مشکی و گرافیکی مشابه تیم Star Yamaha است. در غیر این صورت، دوچرخه مانند نسخه استاندارد است.
موتور کراس BETA ۳۰۰RX
تلاش بتا (Beta) در صحنه MXGP با جرمی ون هوربیک توجه زیادی را به خود جلب کرده است، اما این ۳۰۰RX دو زمانه تولیدی است که اکثر سوارکاران آمریکایی را هیجان زده کرده است. این یک استارت برقی ۳۰۰ با کاربراتور Keihin، دوشاخه کارتریج بسته KYB و شوک ساکس است. موتور و قاب اصلی آن از دوچرخه آفرود ۳۰۰RR است، اما تزریق روغن وجود ندارد و حالت تهاجمیتری دارد.
موتور کراس KTM ۳۰۰SX/250SX
امسال ۳۰۰SX یک مدل جدید برای ایالات متحده است و اگرچه یک دوچرخه موتور کراس ۲۵۰SX سال گذشته ارائه شد، این یکی کاملاً متفاوت است. این دو دوچرخه جدا از سوراخ و استروک تقریباً یکسان هستند. آنها اکنون دارای تزریق سوخت بدنه دریچه گاز (نه TPI) و استارت الکتریکی هستند. هر دو دارای یک شاسی جدید موتور کراس با دوشاخه هوای WP Xplor و سیستم تعلیق عقب هستند. ترمز و کلاچ Brembo است.
در این مقاله سعی کردیم موتورهای کراس پرچمدار برندهای مطرح دنیا را بصورت خلاصه تشریح کنیم. میانگین قیمتی این پرچمداران از حدود ۹ هزار دلار تا ۱۲ هزار دلار و نسبت به امکانات، آپشن ها و قابلیت هایی که دارا هستند متغیر است.
پرفروشترین محصولات
زانوبند لولایی اورجینال اسکایکو راپیدو مدل K12 Black
کلاه کاسکت چندکاره DA1 مشکی-قرمز مات
بوت کراسی تایگر مدل T3 2024 مشکی فسفری
محافظ درب برق و کلاچ Polisport یاماها YZF 250